איחוד תיקים – הוצאה לפועל
תוכן עניינים
מהו הליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל?
איחוד תיקים זה חייב, ככה זה נקרא בהוצאה לפועל, שיש לו יותר מתיק אחד. לרוב יש לו 3-5 תיקים. עכשיו, במקום שהוא יתחיל להתנהל עם כל תיק בנפרד, יגיש בקשות לחקירת יכולת וישלם פה 100 שקל פה 200 שקל פה 300 שקל ופשוט יתקפו אותו מכל מיני ומיני גורמים. הוא מאחד את זה לתיק אחד.
לצערי, בעקבות כניסתו של חוק חדלות פירעון והשינויים בחקיקה שהיו פעם, לדוגמה בן אדם שהיו לו חובות של מיליון שקל והיו לו לדוגמה 10 תיקי הוצאה לפועל היה יכול לשלם כל חודש 150 שקל. עכשיו לך ולי זה ברור ש 150 שקל כנגד מיליון שקל הוא יישאר שם בערך עד העולם הבא. ומעבר לזה. היום החליטו לשנות את זה ואני נאלץ להסביר את זה היום להרבה מאוד אנשים.
היום כבר אין את זה יותר, שאתה תהיה מה שנקרא חייב מוגבל באמצעים ותשלם 150, 200, 300 ואפילו 1000 שקל ותישאר שם לעד. אין את זה היום יותר. היום באיחוד תיקים אתה יכול לשלם 30 אחוז מהחובות שלך. זאת אומרת, אם יש לך היום חובות של מיליון שקל, חצי מיליון שקל או מאה אלף שקל, אתה תידרש לשלם שלושה אחוז. תעשה את המתמטיקה הפשוטה, תחשוב בחודש כמה אתה צריך לשלם. אז רוב האנשים זונחים את זה. הם פשוט לא יכולים לשלם את זה.
ההליך הזה נועד למי שהחובות שלו, לעניות דעתי הם בסביבות ה 100 אלף שקל. קצת יותר, קצת פחות, שהוא יוכל עדיין לעמוד בתשלום הזה. לא יהיו לו את ההגבלות של ההוצאה לפועל. מה שקורה זה שכל חודש, ברגע שאתה משלם את התשלומים האלה, לא יכולים לבוא ולעשות לך עיקולים. בבנקים לא יכולים לבוא לעשות לך עיקול במקום העבודה ולא יכולים לנקוט נגדך בהליכים. החיסרון הוא התשלום החודשי שאתה נדרש לשלם אותו, ורוב האנשים לא יכולים לעמוד בתשלומים האלה.
מדוע המדינה הוסיפה את אפשרות איחוד התיקים בהוצאה לפועל?
התשובה לזה טמונה בזה שרוצים היום לנקות את תיקי ההוצאה לפועל מההוצאה לפועל. לא רוצים שאנשים מטבח כבשו שם כל כך הרבה שנים ולמעשה אומרים לך או שתנהל משא ומתן פרטני עם כל גורם וגורם ואז תסגור את תיקי ההוצאה לפועל, או שמנסים להפנות אותך לחוק חדלות פירעון שזה פשיטת רגל. לא רוצים היום יותר להישאר עם תיקי ההוצאה לפועל, ובכוונה שמו חסמים בהוצאה לפועל כדי שאתה לא תיתקע שם שנים על גבי שנים ואתה תוסיף למערכת.
אילו אפשרויות עומדות בפני אזרחים החייבים סכומים גדולים?
אם יש להם סכומים גבוהים והתיקים שלהם הם ישנים, אני ממליץ. אני עושה את זה לדוגמא עכשיו יש לי לקוחה במשרד שיש לה חובות של חצי מליון שח ויש לה חובות מלפני חמש שנים. אנחנו מנהלים משאים ומתנים. אני יכול להגיד לך שכרגע עמדנו בחצי מיליון שקל. אנחנו עומדים לסגור את זה היום בסביבות 120 אלף שקל, בלי הליכים. פשוט ניהלנו משא ומתן של משהו כמו שבוע וחצי וסיימנו. אם אי אפשר, או שאם יש נכסים או כל דבר אחר ופשוט רואים שהתשלום של ה 3 אחוז תאר לך מיליון שקל נעשה את המתמטיקה, אנחנו נבין כמה סכום אני מייעץ להם לפנות להליכי חדלות פירעון כי הם פשוט לא יוכלו לעמוד בתשלומים האלה ולא יהיו להם הגנות.
עד כמה חשוב לבחור עורך דין המתמחה בתחום ויודע להוביל את התהליך באופן מקצועי?
עורך דין בתחום שלי צריך לשלוט גם במטריה של הוצאה לפועל וגם במטריה של חדלות פירעון. חובתו של העורך דין, ככה אני רואה את זה, לשבת עם הלקוח, לקבל את מלוא המידע גובה חובות, נשוי, גרוש, אלמן, יש לו נכסים, הוא זכאי ל עזבונות, יש איזה שהן תביעות שהוא מנהל… לדעת לכוון את הלקוח.
לצערי, אני אומר את זה היום, יש הרבה מאוד עורכי דין שמתפרסמים בתחום של חדלות פירעון, שיש להם הרבה פחות ניסיון ונורא קל להם, היד קלה על ההדק, לדחוף את כולם להליכי חדלות פירעון.
יש אנשים שהליכי חדלות פירעון רק יכולים לגרום להם נזק, או שבכלל הלקוחות לא רצו בכלל ללכת לדבר הזה, אבל הם אומרים להם חדלות פירעון, ולצערי האנשים בעם לא מבינים חדלות פירעון שזה פשיטת רגל לכל דבר ועניין. צריך לשבת עם הלקוח. אני יושב לפעמים גם שעה וחצי שעתיים. אני מקבל את מלוא המידע ממנו ולהגיד לו באופן אמיתי לטובת הלקוח. לאיזה מסלול אני אגיד לו הסדרים. אולי בכל זאת כדאי לעשות איחוד תיקים או כדאי לי ללכת להליך חדלות פירעון.